Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους αναμένεται να έχει καλύψει ο ΔΕΔΔΗΕ τη μηνιαία καταμέτρηση για τα 7,5 εκατομμύρια ρολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, με σκοπό οι ενδείξεις κάθε μετρητή να σταλούν στους προμηθευτές, προκειμένου να εκδίδονται μηνιαίοι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί.
Το μέτρο έχει εξαγγείλει από τις αρχές του έτους ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, ως ένα εργαλείο ορθολογικότερης τιμολόγησης, αλλά και αντιμετώπισης των ρευματοκλοπών, για το οποίο η κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα που θα ενσωματωθούν στο επικείμενο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ.
Τα οφέλη
Όπως ανέφερε στο συνέδριο Power&Gaz η Γενική Διευθύντρια Εμπορικών Λειτουργιών του ΔΕΔΔΗΕ, Οντίλ Γκίνη, η μηνιαία καταμέτρηση θα συμβάλλει στη διαφάνεια στην αγορά ηλεκτρισμού και θα περιορίσει σημαντικά την πολυπλοκότητα των τιμολογίων.
Θα μπορέσει, όπως εξήγησε, να βοηθήσει τους καταναλωτές να εξοικονομήσουν ενέργεια γιατί θα έχουν ταχύτερη ενημέρωση για την κατανάλωσή τους, κάτι που θα τους επιτρέψει να προσαρμόσουν αντίστοιχα τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουν και να επιλέξουν το κατάλληλο τιμολόγιο.
Η εκκαθαριστική τιμολόγηση κάθε μήνα θα συμβάλλει και στην ευελιξία των προμηθευτών, καθώς βλέποντας τη μηνιαία κατανάλωση θα έχουν τη δυνατότητα να τροποποιούν τα τιμολόγια και να κάνουν προτάσεις στις πελάτες τους, που θα είναι πιο κοντά στις ανάγκες τους.
Μέχρι σήμερα, οι καταμετρήσεις γίνονταν στην καλύτερη περίπτωση τρεις φορές τον χρόνο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ορθότητα της τιμολόγησης και εναλλακτικά με την καταγραφή των στοιχείων του μετρητή από τον ίδιο τον καταναλωτή, είτε ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του ΔΕΔΔΗΕ, είτε τηλεφωνικά, που είναι η πιο αξιόπιστη λύση.
«Oι μηνιαίες καταμετρήσεις είναι η συμβολή του διαχειριστή στην αγορά ηλεκτρισμού», δήλωσε χθες η κ. Γκίνη. Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει δεσμευτεί ότι από φέτος θα βγει με μηνιαίες καταμετρήσεις για το σύνολο της χώρας και αυτή τη στιγμή με τα συνεργεία τα δικά του, αλλά κυρίως των συνεργαζόμενων εργολάβων, έχει καλύψει τις καταμετρήσεις για 2 εκατομμύρια παροχές και μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου υπολογίζει να καλύψει το σύνολο της χώρας.
Κατά ρευματοκλοπών
Όσον αφορά τις ρευματοκλοπές, εκτιμάται ότι οι μηνιαίες καταμετρήσεις θα βοηθήσουν σε δύο άξονες. Όπως τονίζουν στον ΔΕΔΔΗΕ, όταν επισκέπτεσαι μία παροχή 12 φορές τον χρόνο αντί για 3, που έκανε μέχρι πρόσφατα η εταιρεία, αυξάνονται πολύ οι παρατηρήσεις πάνω σε μία παροχή και άρα αυξάνονται οι έλεγχοι και επομένως και το κοντρόλ για να μειωθούν αντίστοιχες παραβατικές συμπεριφορές.
Ο δεύτερος άξονας είναι ο αποτρεπτικός παράγοντας. Για παράδειγμα, όταν όλοι οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ότι ο Διαχειριστής θα περάσει κάθε μήνα για να ελέγξει το ρολόι, θα είναι δύσκολο για τους επιτήδειους να τολμήσουν να κλέψουν ρεύμα, γιατί έτσι θα είναι πολύ εύκολο να εντοπιστούν.
Έξυπνοι μετρητές
Όμως, οι «έξυπνοι» μετρητές ρεύματος θα αποτελέσουν την πλέον δραστική λύση για την αντιμετώπιση του φαινομένου, καθώς οποιαδήποτε απόπειρα θα γίνεται αντιληπτή από το κέντρο τηλεδιαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ. Ως συνέπεια, η εγκατάσταση «έξυπνων» ρολογιών σε όλες τις παροχές χαμηλής τάσης θα περιορίσει κατακόρυφα το φαινόμενο.
Ο Διαχειριστής έχει ήδη ολοκληρώσει τον μίνι διαγωνισμό για την εγκατάσταση 360.000 μετρητών, οι οποίοι ως έναν μεγάλο βαθμό θα τοποθετηθούν σε μεγάλους πελάτες και Οργανισμούς του Δημοσίου. Εκτιμάται ότι στο τέλος του έτους θα μπορεί να τηλεκαταμετράται (διαχείριση των μετρητών εξ αποστάσεως) το 55% της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται, που είναι κυρίως οι καταναλωτές της Μέσης Τάσης. Από την επόμενη χρονιά, προτεραιότητα θα δοθεί και στα δημόσια κτίρια και ο στόχος είναι το 85% των καταναλώσεων να τηλεκαταμετράται έως τα μέσα του 2025.